Jakie opony można zamontować na feldze wózka widłowego?
W wózkach widłowych, na tą samą felgę, można zamontować opony pneumatyczne do wózków lub opony superelastyczne ( pełne ) do wózków.
Dokonując wyboru opony do wózka widłowego, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników:
- jakość podłoża, na którym jeździ wózek widłowy
- możliwość powstawania uszkodzeń bocznych opony, podczas pracy wózek
- rodzaj ładunku przewożonego wózkiem
- budżet, przewidziany na zakup opon
Kiedy wybrać opony pneumatyczne do wózka widłowego?
Opony pneumatyczne warto kupić, kiedy:
- kiedy ważna jest dla nas amortyzacja, podczas pracy wózkiem widłowym
- kiedy, nie mamy możliwości skorzystać z zewnętrznego serwisu opon do wózków widłowych ( opony superelastyczne muszą być zamontowane przez profesjonalny serwis)
- mamy niski budżet na zakup opon
- kiedy opony nie są narażone na częste uszkodzenia podczas pracy wózkiem

foto: Budowa opony pneumatycznej do wózka widłowego ( diagonalnej i radialnej)
[shopProducts]316,494,318,317,493[/shopProducts]
Kiedy wybrać opony superelastyczne ( pełne ) do wózka widłowego?
Opony superelastyczne warto wybrać kiedy:
- opony są często narażone na przebicia podczas pracy
- wózek jeździ po równym terenie, ponieważ takie opony mają małą amortyzację
- kiedy mamy możliwość skorzystania z zewnętrznego serwisu opon superelastycznych ( taka opona musi zostać zamontowana na specjalistycznej prasie)
- zależy nam na wyeliminowaniu przestojów wózków widłowych, w związku z przebiciem opony pneumatycznej

[shopProducts]289,305,307,294,295[/shopProducts]
Budowa opony superelastycznej do widlaka
Przy wyborze opon pneumatycznych do wózków, należy pamiętać, że występują one w wersji opony radialnej i opony diagonalnej.
Opony pneumatyczne diagonalne to:
- stabilność pracy wózka widłowego
- odporność ściany bocznej na przebicia
- możliwość zamontowania diagonalnej opony do wózków wysokiego składowania ( w przypadku opon radialnych, montaż do takich wózków jest nie możliwy, ze względu na brak stabilności wózka widłowego na takiej oponie)
Opony pneumatyczne radialne do wózków widłowych, to:
- bardzo wysoki bieżnik opony
- czoło opony wzmocnione siatka stalową, co zwiększa odporność na przebicia
- duży komfort jazdy wózkiem widłowym, ze względu na bardziej miękką ścianę boczną opony ( opona radialna jest bardziej narażona na przebicia boczne )
- dobrą trakcję
Porównanie właściwości opon radialnych i diagonalnych do wózków widłowych:
| Opony diagonalne |
Opony radialne |
|
| Stabilność opony | + | - |
| Trakcja | - | + |
| Żywotność opony | - | + |
| Odporność na przegrzanie | - | + |
| Odporność bieżnika na uszkodzenia | - | + |
| Możliwość naprawy opony | - | + |
| Możliwość montażu do wózków wysokiego podnoszenia | + | - |
| Komfort jazy wózkiem widłowym ( amortyzacja ) | - | + |
| Wpływa na stan techniczny podzespołów wózka | - | + |
| Odporność ściany bocznej na uszkodzenia / przebicia | + | - |
Jak wymienić opony pneumatyczne na superelastyczne (pełne) w wózku widłowym?
Wielu użytkowników wózków widłowych zastanawia się nad wymianą opon pneumatycznych na opony pełne – superelastyczne.
Często użytkownicy wózków widłowych pytają o koszt wymiany felgi do opon superelastycznych.
W większości przypadków klienci myślą, że zastosowanie opony superelastycznej ( pełnej ) w wózku widłowym wymaga wymiany felgi na inną.
Nie ma takiej konieczności.
Opony pełne można zamontować na każdej feldze na której jest opona pneumatyczna.
W przypadku gdy felga jest jednoczęściowa i zamontowana jest opona pneumatyczna z pierścieniami docinkowymi mamy dwa wyjścia:
- Montaż opony superelastycznej w wersji SIT/Quick, czyli do szybkiego montażu. W tym przypadku nie użyjemy pierścieni dociskowych.
- Montaż opony superelastycznej w wersji STANDARD. W tym przypadku użyjemy tych samych pierścieni dociskowych, które były użyte w oponach pneumatycznych.
W przypadku gdy opona pneumatyczna zamontowana jest na feldze skręcanej możemy zastosować tylko opony w wersji STANDARD.
Pamiętaj ! Opony superelastyczne montuje się na specjalistycznych prasach hydraulicznych.
Ile ważą opony do wózków widłowych?
Waga orientacyjna dla najpopularniejszych rozmiarów opon do wózków widłowych. Waga opon w danym rozmiarze może się różnić, ze względu na różne wysokości bieżników i surowiec.
| Rozmiar opony |
Opona pneumatyczna (kg) |
Opona superelastyczna (kg) |
| 4.00-8 | 3,30 | 10,20 |
| 4.50-12 | 15,00 | 40,00 |
| 5.00-8 | 6,60 | 14,85 |
| 5.50-15 | 14,00 | 45,00 |
| 16x6-8 | 5,00 | 15,90 |
| 18x7-8 | 8,20 | 19,15 |
| 6.00-9 | 9,40 | 23,30 |
| 21x8-9 | 12,30 | 31,30 |
| 6.50-10 | 12,00 | 31,69 |
| 23x9-10 | 14,50 | 43,80 |
| 23x10-12 | 19,00 | 48,00 |
| 27x10-12 | 24,00 | 70,62 |
| 7.00-12 | 16,80 | 42,95 |
| 7.00-15 | 21,80 | 52,40 |
| 7.50-15 | 22,30 | 61,05 |
| 8.15-15 | 25,80 | 55,40 |
| 8.25-15 | 32,00 | 78,60 |
| 250-15 | 33,70 | 61,60 |
| 300-15 | 38,80 | 103,80 |
| 23x5 | 10,00 |
Waga opon pneumatycznych do wózków widłowych, na przykładzie opon firmy Continental.
| Rozmiar opony pneumatycznej | Bieżnik opony | Waga [kg] |
| 3.00-4 | IC10 | 0,88 |
| IC35 | 0,83 | |
| 4.00-4 | IC10 | 1,74 |
| 4.00-8 | IC10 | 2,53 |
| IC10 | 2,58 | |
| 15x41/2-8 (125/75-8) | IC36 | 3,59 |
| 5.00-8 | IC10 | 4,51 |
| EXTRA DEEP IC40 | 7,17 | |
| 16x6-8 (150/75-8) | IC12 | 4,70 |
| 18x7-8 (180/70-8) | IC12 | 5,78 |
| EXTRA DEEP IC40 | 8,51 | |
| 6.00-9 | IC10 | 7,24 |
| EXTRA DEEP IC40 | 10,25 | |
| 21x8-9 | EXTRA DEEP IC40 | 12,83 |
| IC12 | 9,88 | |
| 6.50-10 | IC10 | 8,54 |
| EXTRA DEEP IC40 | 13,29 | |
| 7.50-10 | IC10 | 13,32 |
| 23x9-10 (225/75-10) | IC12 | 10,83 |
| IC30 | 9,72 | |
| IC12 | 12,22 | |
| EXTRA DEEP IC40 | 19,40 | |
| 7.00-12 | IC10 | 11,40 |
| EXTRA DEEP IC40 | 17,02 | |
| IC10 | 13,63 | |
| EXTRA DEEP IC40 | 19,31 | |
| 27x10-12 (250/75-12) | IC12 | 18,77 |
| IC30 | 18,02 | |
| EXTRA DEEP IC40 | 25,50 | |
| IC 12 | 18,60 | |
| EXTRA DEEP IC40 | 25,39 | |
| 21x4 | IC10 | 3,92 |
| 22x41/2 | IC10 | 5,39 |
| 23x5 | IC10 | 8,63 |
| EXTRA DEEP IC40 | 12,98 | |
| 25x6 | IC10 | 10,96 |
| EXTRA DEEP IC40 | 16,32 | |
| 7.00-15 | IC10 | 14,96 |
| 7.50-15 | EXTRA DEEP IC40 | 26,12 |
| IC10 | 19,05 | |
| 200-15 | IC12 | 16,83 |
| 8.25-15 | IC10 | 23,12 |
| EXTRA DEEP IC40 | 32,61 | |
| 28x9-15 (8.15-15) (225/75-15) | IC12 | 14,61 |
| EXTRA DEEP IC40 | 20,21 | |
| 250-15 (250/70-15) | IC12 | 21,27 |
| EXTRA DEEP IC40 | 27,20 | |
| 300-15 (315/70-15) | IC12 | 34,90 |
| EXTRA DEEP IC40 | 41,61 | |
| 355/65-15 TL | IC12 | 49,01 |
| EXTRA DEEP IC40 | 62,28 |
Waga opon superelastycznych do wózków widłowych, na przykładzie opon firmy Continental z bieżnikiem SC20.
| Rozmiar opony | Rozmiar felgi | waga [kg] |
| 3.00-4 | 2.10 - 4 | 3,8 |
| 4.00-4 | 2.50 - 4 | 6,4 |
| 4.00-8 | 3.00 - 8 | 10,4 |
| 125/75-8 (15x4 1/2-8) | 3.00 - 8 | 9,9 |
| 5.00-8 | 3.00 - 8 | 16,7 |
| 150/75-8 (16x6-8) | 4.33 - 8 | 16,3 |
| 180/70-8 (18x7-8) | 4.33 - 8 | 20,3 |
| 140/55-9 | 4.00 - 9 | 9,9 |
| 6.00-9 | 4.00 - 9 | 26,1 |
| 200/75-9 (21x8-9) | 6.00 - 9 | 33,2 |
| 6.50-10 | 5.00 - 10 | 35,4 |
| 180/60-10 | 5.00 - 10 |
18,7
|
|
200/50-10
|
22,6
|
|
|
225/75-10 (23x9-10)
|
6.50 - 10
|
43,3
|
|
7.00-12
|
5.00 - 12
|
46,5
|
|
250/60-12 (23x10-12)
|
8.00 - 12
|
46,5
|
|
250/75-12 (27x10-12)
|
8.00 - 12
|
68,9
|
|
315/45-12
|
10.00 - 12
|
56,9
|
|
23x5
|
3.75- 13
|
30,1
|
|
7.00-15
|
5.50 - 15
|
53,7
|
|
7.50-15
|
6.50 - 15
|
68,8
|
|
8.25-15
|
6.50 - 15
|
88,5
|
|
225/75-15 (28x9-15) (8.15-15)
|
7.00 - 15
|
58,7
|
|
250/70-15 (250-15)
|
7.00 - 15
|
67,7
|
|
315/70-15 (300-15)
|
8.00 - 15
|
106,3
|
|
355/45-15
|
9.75 - 15
|
75,9
|
|
28x12.5-15
|
9.75 - 15
|
77,2
|
|
355/50-15
|
9.75 - 15
|
86,8
|
|
355/65-15 (350-15)
|
9.75 - 15
|
124,8
|
Dostępne kategorie na blogu